Ardennen en Luxemburg 2007
Op 8 augustus 2007 heb ik de stoute schoenen (lees: motorlaarzen)
aangetrokken en ben op weg gegaan naar
Hotel Grandru te Chaumont(BE). De CBF 1000 was uitgerust met twee
zijkoffers van 33l, een tanktas en de onmisbare Garmin Zumo. De
weervoorspelling was zodanig dat een textiel pak de juiste kledingkeuze zou
zijn geweest. Mijn textiel broek was echter lek dus werd het een combinatie
van leer met een regenoverall en regen(over)schoenen.
De heenreis verliep in het begin vlotjes,
geen wonder de A1 en A50 weet ik zonder Zumo ook nog wel te vinden. Vanaf de
A73 werd het een ander verhaal. De Zumo heeft wat die weg betreft een wat
vreemd beeld van de werkelijkheid. Na een paar keer op en af gereden te zijn
klopte de route weer en moest alleen nog wat omleidingen in een Limburgs
dorpje worden overwonnen. Te Remouchamps was een tankstop gepland, een goede
planning want 50 meter voor het tankstation begon het te regenen dus kon het
regenpak en de regenschoenen uit de koffer worden gehaald.
Gelukkig was de regen van korte duur en een half uur voor het einde van de
heenreis heb ik het gele monster maar weer in de koffer gedaan, op mijn
handschoenen na ben ik droog gebleven. Na de motor in de kelder van het
hotel te hebben gestald, was het tijd om wat aan de interne vochthuishouding
te doen, de Leffe Blond als voorbereiding op het avondmaal smaakte zeer goed.
Donderdag 9 augustus was het
regenachtig. Een dag voor een korte rit door
Zuid Luxemburg. De regenkleding
heb ik direct bij het hotel al aan getrokken. In eertse instantie ging de
route over mooie brede glooiende en bochtige wegen, de route leidde mij echter ook over wat fraaie
achteraf weggetjes. Te Larochette was het tijd voor een pauze en trof ik een
paar mede-landers op het terras, ook in het bezit van een Zumo dus een
gespreksonderwerp hadden we als snel. Luxemburg is zowel
vanuit Duitsland als Belgïe goed te doen, zij zaten in Hotel Daytona in
Dasburg (DL). Na dit gezellige intermezzo begon het helaas harder te regenen
en dus was het oppassen geblazen op de weg. Aangezien het geen terrasweer meer was
heb ik de volgende pauze maar gecombineerd met een tankstop, tanken in Luxemburg doe je nog met plezier
€ 1,12 voor een liter Euro 95. Ondanks het weer was het wel een mooie
tocht over zeer goede wegen en langs mooie landschappen.
Op vrijdag was het vochtig maar
zonder regenoverall was er goed te rijden. De route door de
Ardennen was
afgeleid van 'Het hart van de Ardennen' uit het boekje Motorrijden in de
Ardennen van Dirk Merelbeeke. Een aanrader dit boekje, want zeer aangenaam
geschreven met veel informatie over de routes en de plaatsen waar deze
langsgaan. Het rijden in de Ardennen is erg afwisselend, stille wegen door
de bossen, kruip door, sluip door langs dorpjes, dwars door toeristische
steden, brede wegen met mooi asfalt en glooiende bochten. Helaas bleek weer
eens dat de wegen in werkelijkheid niet zijn wat ze thuis achter de computer
lijken of volgens 'Garmin' zijn. Halverwege een spannende afdaling over een
pad van slechte kwaliteit, hield het asfalt op en was er een tunneltje onder
het spoor met modder en veel water. Omdat de weg naar beneden liep kostte
het veel moeite om de motor te keren. Doorgaan was geen optie, ik schat dat
er een plas van ongeveer 40 cm diep onder het tunneltje lag. Ik was zo
geschrokken en verbouwereerd dat ik vergeten ben een foto te maken. Dit
weggetje was door mijzelf aan de route te zijn toegevoegd als
verbindingsstuk. Later die week merkte ik dat de Zumo bij het veranderen van
routes vaker half- of onverharde wegen beschouwt als verhard.
Zaterdag en zondag was het
fantastisch motorweer. Tijd om de bochten in Luxemburg eens goed aan te
snijden. Zaterdag heb ik de Oesling-route uit het eerder genoemde boekje
gereden. Deze voert langs een zeer mooi bochtig parcours, met rijtechnisch
soms moeilijke wegen. Vooral het weggetje vlak voor Kautzenbach vroeg om een
beheerste gas, rem en koppelingsbediening, geen tijd voor een foto dus.
Op zondag heb ik een route gereden die door de eigenaar van Hotel Grandru was
uitgezet, de Luxemburgse valleienroute. Deze route gaat door Belgïe,
Luxemburg en Duitsland en volgt voor een deel dezelfde wegen als de
Oesling-route maar dat is geen straf. De weg naar Bourscheid wil ieder
motorrijder wel elke dag 25 keer rijden.......
De terug reis op maandag zou ik
afleggen langs een route door de Oostkantons(wederom uit het eerder genoemde
boekje). Eerst echter wilde ik het monument van de Eagle Compagnie (bekend
van Band of Brothers) in Foy bezoeken. Dit is ondanks de misleidende Zumo
gelukt, maar kostte daardoor wel veel tijd. De Oostkantons route heb ik dan
ook hier en daar wat afgesneden, Hierdoor kon ik tussen Malmedy en Eupen
over een leuk stuurweggetje gaan.
Na circa 190 KM binnendoor heb ik Autobahn opgezocht, waar ik na 2000 KM in
6 dagen moe maar zeer voldaan onder het genot van een Grolsch terug kon
kijken op een zeer geslaagde vakantie.
Hier staan een paar sfeerfoto's van mijn vakantie, de routes zijn
via de hyperlinks in de tekst of hier te bekijken.
HOME
|